Typy gótov

Ľudia potrebujú škatuľky na usporiadanie sveta a dokonca aj v subkultúre, ako je gotická scéna, sa ľudia snažia definovať seba a ostatných. Výsledkom je množstvo vtipných alebo aj vážnych ilustrácií kolujúcich po internete, ktoré majú vysvetľovať gotické typy. Každý, kto sa pohybuje na scéne, však rýchlo zistí, že všetky štýly sa v priebehu desaťročí viac či menej premiešali. Napriek tomu sa gotici vo svojom oblečení orientujú na určité pôvodné typy a na nové vplyvy. Toto sú niektoré z nich:


Ľudia potrebujú na usporiadanie sveta škatuľky a aj v subkultúre, akou je gotická scéna, sa ľudia snažia definovať seba a ostatných. Výsledkom je množstvo vtipných alebo aj vážnych ilustrácií kolujúcich po internete, ktoré majú vysvetliť gotické typy. Každý, kto sa pohybuje na scéne, však rýchlo zistí, že všetky štýly sa v priebehu desaťročí viac či menej premiešali. Napriek tomu sa gotici orientujú svojím oblečením na určité pôvodné typy a na nové vplyvy. Toto sú niektoré z nich:


Romantic Goth


Steve Strange, študent umenia a neskôr spevák skupiny Visage, je zodpovedný za štýl New Romantics. Koncom 70. rokov bol stálicou londýnskej klubovej scény, kde organizoval večery Bowieho a Roxy Music. Pri dverách svojho klubu Blitz púšťal len hostí, ktorí mali na sebe čo najškandalóznejšie oblečenie. Prvým vzorom tejto myšlienky bol David Bowie so svojou javiskovou postavou Ziggyho Stardusta. Ak si pozriete oficiálny videoklip "Ashes to Ahes" Davida Bowieho, objavíte aj Steva Strangea a niektorých ďalších návštevníkov klubu v typických novoromantických outfitoch. Líčenie a oblečenie hrajú veľkú úlohu aj vo videoklipoch skupiny Visage (Visage, Fade to Grey).


Romantic Goth sa dali dohromady kvôli móde, aj keď mali podobný hudobný vkus v podobe novej vlny, synth-popu a disco rytmov. Medzi slávnych predstaviteľov tohto žánru patrili Adam Ant a Boy George. Jedným z charakteristických znakov bolo vizuálne rozostrenie pohlaví. Mimochodom, romantický pirátsky vzhľad Adama Anta v tom čase vytvorila módna návrhárka Vivienne Westwood.


Extravagantný, dekadentný a narcistický - to boli charakteristiky, ktorými boli noví romantici označovaní na verejnosti a neboli nijako zvlášť obľúbení - ani v tlači, ani v spoločnosti. Ani na scéne novej vlny sa nestretli s veľkou láskou, pretože do popredia nestavali hudbu, ale oblečenie a účesy.


Móda však bola pre scénu novej vlny príliš povrchná. Hovorilo sa o výpredaji Novej vlny a po prvýkrát mala zaznieť kritika komercializácie subkultúry. Nie však naposledy, pretože táto kritika pretrváva dodnes. Dnešné vizuálne odnože novoromantiky nájdeme najčastejšie v japonských subkultúrach ako Visual Kei. Vtedajšia móda a líčenie však majú vplyv na čiernu scénu aj dnes, čo v tomto prípade umožňuje výrazné farby a romantickú okázalosť.


Waver


The Wavers boli temnou frakciou hudobnej subkultúry na konci 70. a začiatku 80. rokov. U nich - na rozdiel od novoromantikov - bola v popredí hudba, hoci dôležitú úlohu zohrával aj outfit. Wavers preháňali "buržoázne outfity" a vtlačili im tak ironický punc. Rozstrapatené účesy zo 60. a 70. rokov sa v novej vlne ešte viac rozstrapatili až do absurdity a boky sa jednoducho úplne oholili. Oblekové saká sa kupovali príliš veľké a plandali spolu s košeľami a širokými blúzkami. Topánky boli nielen špicaté, ale šialene špicaté so štikami, a už sa podkopávali spoločenské normy obliekania. Jasná demarkačná čiara. Rovnako nápadné bolo aj líčenie. Nielen jemná očná linka, ale hrubá čierna kohlová linka, ďaleko za okom. Žiadne pekne nalíčené pery, ale jasne červený rozmazaný rúž. Prevládala čierna farba, ale nechýbali ani pestrofarebné šaty. Nosili nadrozmerné kríže, ružence a ezoterické symboly, aby preháňali náboženskú vernosť spoločnosti a provokovali.


V 80. rokoch to boli hudobníci ako The Cure, Siouxsie and The Banshees, Anne Clark a Gary Newman, ktorí poukazovali na nové vizuálne a hudobné smery. Mimochodom, Robert Smith z The Cure, stelesnenie waverov, v začiatkoch tiež nosil biele tenisky a farebné košele s príliš veľkými sakami.


Až neskôr, keď sa scéna postupne stávala pochmúrnejšou, prešiel Robert Smith úplne na čiernu farbu. Spolu s gothicami 80. rokov sa wavers dodnes nazývajú oldschool goths. Nezáleží na tom, či tu v 80. rokoch skutočne boli. Ide o to, aký bol ich štýl.


Gruftis


Gruftis je to, čo sa zväčša spája s pojmom gotika. Gruftis vyzerali ako čerstvo vystrihnuté z hororového filmu. Prechody medzi jednotlivými typmi na scéne sú však plynulé a označenia sú len pomyselnými pomôckami na zoskupovanie. V tom čase neexistovali žiadne klasifikácie. V skutočnosti išlo o jednu scénu a väčšina členov si ani neuvedomovala, že tvorí novú subkultúru.


Podľa vtedajších štandardov sa zdalo, že Wavers si musia zvyknúť. Stretli sa s opovrhnutím, skepsou, nepochopením a opatrnosťou. Gotici však spoločnosť skutočne vystrašili. Nechceli provokovať, chceli sa držať úplne bokom a zostať sami. Svojím oblečením a make-upom Gruftis odkazovali na zobrazovanie upírov koncom 70. rokov. "Mŕtvolný make-up" - tak nazývali, keď si zakrývali tvár bielym mejkapom a čiernymi očnými tieňmi si maľovali oči do tmavých jaskýň. Muselo to byť okultné, čo najstrašidelnejšie a symbolické. Ich oblečenie pripomínalo rúcha a rúcha mníšok. Nosili závoje a čierne rukavice ako postavy z gotických románov. Za prototyp góta sa považuje napríklad "Krysa", ktorá sa začiatkom 80. rokov objavila vo fotopríbehu v mládežníckom časopise Bravo.


Waveri boli svojím vzhľadom do istej miery spoločensky prijateľní, gotici nie. Takto by sa dalo urobiť provizórne rozlíšenie. Aj hudobný kontrast sa dá opísať len hmlisto. Možno by sa dalo povedať, že waverom viac vyhovovali syntetizátory a tiež ľahšie zvuky, zatiaľ čo goths sa zahalili do pochmúrnych zvukov a hlbokých hlasov. Ale aj to je len pokus o rozlíšenie.


EBMers


EBMers boli tiež súčasťou scény už v 80. rokoch, aj keď sa vizuálne a hudobne odlišovali od goths a wavers. Zameriavali sa na electronic body music (EBM), ktorá bola agresívna a elektronicky pripomínala pochodovú hudbu s heslami. Korene hudby boli v britskom industriále zmiešanom s minimal electrom. Vokály boli v skutočnosti skôr vyrevované a pripomínali vojenský dril.


Počas studenej vojny bola elektronická hudba o boji, armáde, vojne a terore. Podľa toho sa aj ľudia radi obliekali do maskáčových farieb s čižmami a uniformami. Veľkou témou bola aj chladná a hrozivá industrializácia. Technický pokrok naháňal strach, pretože sa zdal byť bezduchý. Hudba EBM sa s tým pohrávala - a rovnako aj jej nasledovníci. Dokonca aj ich vlasy - upravené do spľasnutých účesov - boli veľmi hranaté a ostré. Časti strojov slúžili ako symboly. Heslom bolo: "Práca, pot a sila svalov".


Kým DAF a Die Krupps u nás v začiatkoch robili svoje, boli to kapely ako Front 242, The Klinik alebo Nitzer Ebb, ktoré rozšírili žáner EBM. V Amerike boli priekopníkmi kapely ako Skinny Puppy a Ministry.


O tom, že sa prúdy scény navzájom inšpirovali, svedčia napríklad aj Depeche Mode, ktorí kombinovali extravagantný pop a industriálny zvuk, spájali to s temnou štylizáciou a niekedy stáli na pódiu s kladivom. Pôsobivým príkladom tohto mixu je oficiálny videoklip k skladbe "People are People".